ارسال پاسخ

۱۳ مرداد ۱۳۹۸
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2356

pvc-asso.ir

خصوصیات مکانیکی محصولات  pvc

شما در این مطلب با استحکام کششی، مدول کششی، استحکام خمشی، مقاومت فشاری، استحکام خستگی و  خصوصیات خزش، آشنا می شوید.

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، 

 

استحکام کششی

شکل 5-12 مقایسه استحکام کششی محصولات  pvc با سایر پلاستیک ها را نشان می دهد. استحکام کششی به صورت حداکثر تنش اعمال شده در واحد سطح مقطع نمونه بیان می شود.

 

مدول کششی

شکل 5-13 مقایسه مدول کششی محصولات  pvc با سایر پلاستیک ها را نشان می دهد. مدول کششی به اسم مدول یانگ نیز شناخته می شود که به صورت نسبت بین تنش کششی در واحد سطح مقطع و کشیدگی در جهت تنش کششی بیان می شود.پلاستیک هایی که دارای مدول کششی بزرگ هستند دارای تنش- کرنش کمتری هستند.

 

استحکام خمشی

 شکل 5-14 استحکام خمشی محصولات  pvc را در مقایسه با سایر پلاستیک ها نشان می دهد. استحکام خمشی حداکثر تنش فشاری یا کششی (هر کدام که باعث شکست می‌شود) است که ماده قبل از شکست تحت خمش می‌تواند تحمل کند.

 

مقاومت فشاری

شکل 5-15 مقاومت فشاری محصولات  PVC را در مقایسه با سایر پلاستیک ها نشان میدهد. مقاومت فشاری، ظرفیت تحمل یک جسم در مقابل نیروهای فشاری محوری مستقیم است.

 

 

استحکام خستگی

شکل 5-16 استحکام خستگی محصولات  PVC را در مقایسه با سایر پلاستیک ها نشان می دهد. استحکام خستگی به این معنی است که ماده تحت تنش های تکراری یا نوسانی کمتر از تنش تسلیم قرار می گیرد و دچار شکست نمی شود.

 

Pvc برای لوله ها در کاربردهای آبرسانی و فاضلابی، فریم های درب و پنجره و غیره استفاده می شود، زیرا خصوصیات مکانیکی (استحکام و مدول کششی ) بهتری نسبت به سایر پلاستیک های اولفینی در مصارف عمومی دارد و از استحکام و دوام بالایی برخوردار است. زمانی که  به  PVCنرم کننده اضافه می شود،  pvc خاصیت ارتجاعی لاستیک مانند با استحکام کششی و استحکام خستگی بالا نشان می دهد و برای شیلنگ های صنعتی، واشرها، قطعات خودرو و پوشش کابل های الکتریکی استفاده می شود.

 

خصوصیات خزش

خزش عبارت است از تغییر فرم با گذشت زمان در یک پلیمرکه تحت تنش یا نیروی ثابت قرار دارد و این پدیده در دماهای بالاتر اهمیت بیشتری می­یابد. هنگامی که لوله­های پلیمری تحت فشار بارهای داخلی و خارجی قرار می­گیرند، پس از مدتی مشخصه­های مکانیکی آنها تغییر شکل می­دهد که این پدیده با نام خزش شناخته شده است.  تمامی ترموپلاستیک­ها از خود رفتار خزش نشان می­دهند. PVC با وجود اینکه یک ماده ویسکو الاستیک است اما دفرمه شدن خزشی آن در مقایسه با پلی­اتیلن و پلی­پروپیلن بسیار پایین است که در شکل 5-17 نشان داده شده است. بنابراین  PVC در مصالح ساختمانی بیرونی و داخلی ( مانند داکت ها، پانل ها، فریم های پنجره) قطعات الکتریکی و خودرو استفاده می شود.

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد